Välkommen som hyresgäst hos oss!

Här hittar du information som du kan ha nytta av.

 
Kontaktuppgifter
Kontoret nås på 021-18 60 76 eller info@kungsporten.se
Vi har öppet helgfria vardagar måndag till torsdag mellan kl 8:00 -16:00, fredagar stänger vi kl 12:00. Vill du besöka oss? Vänligen boka en tid.
 
Tillträde
Från kl 13:00 den 1a i månaden har du tillgång till din nya lägenhet, om den 1a inte inträffar på en helg eller helgdag. I så fall är det tillträde nästkommande vardag kl 13:00.
 
Besiktning
Lägenheten är besiktad av oss innan du flyttar in. Titta igenom din kopia av besiktningsprotokollet och jämför med lägenhetens skick. Om du upptäcker några skillnader, kontakta oss. Protokollet ska återlämnas underskrivet till oss inom åtta dagar.
 
Städning
Lägenheten skall var väl städad vid övertagandet. Har du anmärkningar på städningen – kontakta oss omgående. Övertas lägenheten tidigare än hyresavtalet gör gällande, skall städningen godkännas av dig.
 
Kom ihåg
Adressändra, teckna elabonnemang och hemförsäkring.
 
Nycklar/Dörr
Du får 3 uppsättningar av digitala nycklar från iLOQ. Nycklarna laddas varje gång de sätts i låskolven. Du får också 3 taggar som ger tillgång till port, gemensamma utrymmen och varutunneln. Postboxar finns i entrén i ditt trapphus, till din box får du tre nycklar. Om du vill att fastighetsskötare eller annan hantverkare skall kunna komma in med huvudnyckel i din bostad vid enstaka tillfällen, ex om något behöver lagas, sätt cylinder i  ”on-läge”. Behöver du extranyckel, tappat nyckel eller har låst dig ute? Se separat info med prislista.
Då du har en säkerhetsdörr till din bostad, får du inte montera upp något på dörren, t ex en krans eller skylt, det innebär åverkan på dörren.
 
Brandvarnare
Brandvarnare finns monterad i samtliga lägenheter. Det är viktigt att du genomför en funktionskontroll av din brandvarnare samt byter batteri om det blir aktuellt. Finns det ingen brandvarnare i din lägenhet, kontakta oss.
 
Tv/Bredband
Stadsnätet finns indraget i fastigheten, du betalar och väljer själv din tjänste-leverantör. Hos Fibra kan du välja tjänsteleverantör. Läs mer HÄR.
 
Fastighetsskötsel
Fastigsskötsel sköts av Sjödoff.
Felanmälan vardagar mellan kl 07:00 – 16:00 till telefonnummer 0221 – 820 28.
Övrig tid endast brådskande ärenden, akuta fel samt störningsjour anmäls till 0221 – 820 28.
Det går även bra att göra felanmälan via e-post (endast vid icke brådskande ärenden) info@sjodoff.se.
 
Spiskåpa
Information gällande Klas 11 (Vasagatan 15C, Vasagatan 17, och Smedjegatan 13A)
Se viktig information HÄR hur du sköter din spiskåpa/ventilation i bostaden.
 
Information gällande Knut 21, 23 och 26 (Smedjegatan 7,Sturegatan 13, Hantverkargatan 9, Vasagatan 16 och Vasagatan 20)
I dessa fastigheter får endast en spiskåpa med så kallad kolfilterfläkt användas.
Om kolfiltret inte är tvättbart rekommenderas att du byter det en gång per kvartal.
 
Information
I varje trappuppgång finns digitala informationstavlor där vi publicerar viktig information. Ta för vana att titta där när du går ut/in genom entrén.
 
Sopor
Som boende hos oss gäller sopsortering, se separat anslag i soprummet.
Det som det inte finns kärl för, får inte slängas/placeras i soprummet, det måste du själv åka till återbruket med.
 
Gemensamma utrymmen
Dörrar till källare skall hållas stängda, extra viktigt när det gäller branddörrar. Vi ber dig låsa ditt källarförråd med ett hänglås även om det inte används. Blockera inte källargångar, entréer eller andra passager med cyklar, barnvagn, skor, sopor, dörrmattor eller annat. Detta är inte bara ett hinder för andra hyresgäster utan även för städningen och kan även komma att försvåra framkomlighet vid en akut situation så som brand eller olycksfall. Rökning är förbjuden i fastighetens gemensamma utrymmen samt utanför entréer och lastkaj. I fastigheten finns det övervakningskameror installerade.
 
Parkering
Garageplatser finns i några av våra fastigheter. Anmäl intresse hos oss om du är intresserad av att hyra en plats.
 
Rökning
Rökning är ej tillåtet i våra bostäder eller gemensamma utrymmen.
 
Husdjur
Har du hund, lämna den inte ensam hela dagarna, då risken är stor att den inte är så glad och börjar skälla och störa andra boenden.
 
Inredning
Det är okej att sätta upp saker på väggarna, så som tavlor eller hyllor. Observera att man inte får borra i kakel i kök eller badrum. I badrum får inget borras upp i väggar då det förstör tätskiktet. Det finns bra krokar etc. som fästs med sugpropp eller dubbelhäftande tejp. Till kontraktet bifogas en ritning på rödmarkerade väggar där inget får sättas upp eller monteras pga el- och vattenledningar i vägg.
 
”Egen” renovering
Fråga oss alltid först om du avser ändra något i lägenheten. Det är tillåtet att måla om – men det måste ske fackmannamässigt. Du får inte ändra något i plan-lösningen, inte heller riva ut befintlig inredning och sätta upp annan i dess ställe. Det är heller inte tillåtet att koppla in tvätt eller diskmaskin utan först ha fått tillåtelse av hyresvärden.
 
Slitage/åverkan
En del av hyran använder vi för reparationer och underhåll. Men detta gäller bara normal förslitning. Reparationer av skador, orsakade av vanskötsel eller åverkan, får hyresgästen själv betala. Exempel på detta är om man har sönder en fönsterruta, river sönder tapet, gör märken i golv, skadar WC stolen eller tvättställ, repar dörr eller skåpluckor osv.
 
Utflytt
Uppsägningstiden är tre månader från månadsskiftet efter det uppsägningen kommit oss till handa. Uppsägning måste ske skriftligt. Boka tid i god tid för en slutbesiktning. Då ska lägenheten vara tömd och städad – glöm inte ditt förråd. Läs mer HÄR.
 

Om du saknar någon information, kontakta Kungsporten på info@kungsporten.se